Policija će, u narednom razdoblju, provoditi pojačani nadzor vozača motocikala i mopeda
FOTO: Ilustracija
Sunčano i toplo vrijeme pogodovalo je ljubiteljima vožnje mopeda i motocikala koji, povećanim sudjelovanjem u prometu, sudjeluju i u većem broju prometnih nesreća.
Tijekom 2023. godine, zabilježen je veliki porast smrtnog stradavanja vozača i putnika na mopedima i motociklima i to 76 u 2023. godini, u odnosu na 56 u 2022. godini, što je više za 20 osoba, odnosno 35,7 % u odnosu na 2022. godinu.
Dosadašnji tijek 2024. godine, također, su obilježila stradavanja osoba na mopedima i motociklima te je do danas smrtno stradalo 29 motorista, u odnosu na 21 u istom razdoblju prošle godine, što je više za osam osoba ili 38,1%.
Iz svega navedenog, vidljivo je značajno povećanje, kao i da se svaka četvrta smrtno stradala osoba u prometnim nesrećama nalazila na mopedu ili motociklu.
Vozači i putnici motocikala i mopeda često i su žrtve drugih nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila, koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju njihovu sigurnost, ali i sigurnost svih drugih sudionika u prometu. Međutim, najčešće zbog svog neodgovornog ponašanja i sami sudjeluju u teškim prometnim nesrećama, gdje u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.
U posljednjih pet godina skrivili su više od polovice (58,8%) svih prometnih nesreća u kojima su sudjelovali, prilikom čega više od 2/3 (68,1%) nesreća s poginulim osobama.
Policija će u narednom razdoblju provoditi pojačani nadzor vozača motocikala i mopeda s ciljem suzbijanja prekršaja koji dovode do prometnih nesreća u kojima sudjeluju vozači navedenih kategorija.
Tijekom nadzora prvenstveno će se kontrolirati prekršaji prekoračenja brzine kretanja vozila, nekorištenja zaštitne kacige, prisutnosti alkohola u organizmu, isteka valjanosti prometne dozvole, tehničke neispravnosti vozila, korištenja vozila čija snaga prelazi propisanu jačinu, oduzimanja prednosti prolaska, nepropisnog obilaženje, pretjecanja i mimoilaženja, upravljanja prije stjecanje prava, propisnog postavljanja i vidljivosti registarske oznake, kao i svi drugi prekršaji kojima vozači mopeda i motocikala dovode u opasnost prvenstveno sebe, ali i druge sudionike u prometu
Uz navedeno, upozoravamo na najčešće greške zbog kojih se događaju prometne nesreće odnosno obveze kojih se trebaju pridržavati vozači navedenih vozila.
Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju:
- kreću se neprilagođenom i brzinom većom od dozvoljene;
- ne nose zaštitne kacige;
- kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila;
- precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu;
- obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera;
- provlače se između zaustavljenih vozila u kolonama;
- voze sa neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike;
- upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima;
- upravljaju vozilima prije stjecanja prava (bez položenog vozačkog ispita) te
- uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila, koje je prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima namijenjeno za brzine do 45 km/h.
Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste:
- oduzimaju im prednost prolaska;
- prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila, ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala;
- skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera te
- prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja obzirom na omjer masa/snaga na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja.
Savjeti i preporuke za vozače motocikala i mopeda:
- prije vožnje očistite vizir, stavite zaštitnu kacigu i pravilno je zategnite;
- uz zaštitnu kacigu, koristite i drugu zaštitnu opremu (jaknu, hlače, štitnike, čizme i rukavice);
- zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je da nosite svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima;
- poštujte ograničenja dopuštene brzine;
- prilagodite brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste);
- provjerite tlak u gumama;
- upalite dnevno ili kratko svjetlo;
- ne vozite pod utjecajem alkohola ili droga;
- prilikom vožnje u skupini, vozite u slijedu jedan iza drugoga;
- vozite sredinom prometnog traka, a ne uz središnji dio kolnika (iznimka je samo situacija kretanja kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika);
- prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknite se dovoljno od središnje crte (vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju, glava vozača može se nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera);
- ne vozite slalom između vozila;
- izbjegavajte vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima;
- kontrolirajte svoje ponašanje i strast za vožnjom te ne ispitujte mogućnosti svog mopeda ili motocikla u prometu na cestama;
- predviđajte poteze vozača (drugih) automobila;
- vozite se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe i
- poduzmite i sve drugo što je u vašoj moći kako biste bili sigurni u prometu.
Stranica