S ciljem smanjenja prometnih nesreća, upućujemo apel svim sudionicima u prometu, ponajprije pješacima i biciklistima, da dosljedno poštuju odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
Kad iz sigurnog dvorišta ili igrališta bicikl prijeđe na cestu i nađe se među ostalim motornim vozilima on više nije predmet za igru i rekreaciju već vozilo. U tom slučaju i vozač bicikla postaje sudionik u prometu i mora se pridržavati prometnih pravila i poštivati prometne znakove.
I sam bicikl j
e vozilo koje ima najmanje dva kotača i koje se pokreće isključivo snagom vozača
. Same karakteristike bicikla kao vozila svrstavaju njihove vozače među najrizičnije u prometu. Stoga skrećemo pozornost vozačima bicikla na slijedeće:
- tijekom noći (od prvog sumraka pa do potpunog svanuća), kao i tijekom dana, u uvjetima smanjene vidljivosti obavezni su nositi reflektirajući prsluk, odnosno reflektirajuću biciklističku odjeću,
- obavezni su se kretati biciklističkom stazom ili trakom uz desni rub kolnika ili ceste u smjeru kretanja, a na traci ili stazi uređenoj za dvosmjerni promet bicikla, desnom stranom trake ili staze u smjeru kretanja, ako nema izgrađenih tih površina bliže desnom rubu kolnika u smjeru kretanja,
- biciklistima nije dozvoljeno kretati se nogostupom jer je to površina namijenjena isključivo za kretanje pješaka, osim ako znakom nije drugačije određeno,
- ako se kreću u skupini od dva ili više, obavezno se moraju kretati u koloni, jedan iza drugoga,
- kolnik mogu prijeći na biciklu jedino na obilježenom biciklističkom prijelazu (označava se na kolniku s dva reda usporednih kvadrata bijele boje), uz uvjet da se prethodno uvjere je li to sigurno, dok se biciklom nikada ne smiju voziti preko obilježenog pješačkog prijelaza,
- na biciklu uvijek moraju biti ispravna svjetla – na prednjoj strani svjetlo koje daje svjetlost isključivo bijele boje, a na stražnjoj strani svjetlo crvene boje,
- dijete do svoje 14-te godine ne smije samostalno upravljati biciklom na cesti. Iznimno može, ako ga prati osoba koja je starija od 16 godina ili ako je, nakon navršenih 9 godina života, prošlo program osposobljavanja za samostalno sudjelovanje u prometu biciklom i za to ima izdanu potvrdu,
- biciklist do svoje 16 godine života za vrijeme vožnje obavezan je na glavi nositi zaštitnu kacigu.
- ne upravljaju biciklom pod utjecajem alkohola.
Nadalje, svakodnevnim promatranjem međusobnog suživota na cesti između vozača i pješaka, sigurno ne možemo pohvaliti vozače koji vozilom jure između pješaka, kao što sigurno nije niti u redu od strane pješaka prelaziti kolnik izvan obilježenih pješačkih prijelaza ili na istom voditi beskonačne razgovore.
S obzirom da su pješaci više žrtve cestovnog prometa, veća odgovornost zasigurno stoji pred vozačima automobila. Zato istima skrećemo pozornost da ne iziskuje puno napora stati vozilom ispred prijelaza za pješake i pokazati pokretom ruke pješaku da mu je slobodan prolaz. Takav postupak, dajući prednost drugome, sigurno može sačuvati njihov život i zdravlje. Naravno, uz opreznu i prilagođenu brzinu takav postupak je posebno potreban u blizinama škola, vrtića, autobusnih stajališta, naročito u noći ili uvjetima smanjene vidljivosti .
Pored toga opetovano skrećemo pažnju na osnovna pravila ponašanja pješaka:
- koji se kreću kolnikom, dužni su noću, a i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označeni nekim izvorom svjetlosti ili reflektirajućom materijom,
- obavezni su kretati se nogostupom ili drugom površinom određenom za kretanje pješaka,
- na cesti koja ima obilježeni pješački prijelaz, dužni su kolnik prijeći preko pješačkog prijelaza, a prije stupanja na kolnik uvjeriti se kako to mogu učiniti na siguran način,
- kolnik mogu prijeći i izvan obilježenog pješačkog prijelaza ako u naseljenom mjestu nije udaljen više od 50 metara, a izvan naselja više od 100 metara,
- preko kolnika i biciklističke staze ili trake prelaziti moraju pažljivo i najkraćim putem, nakon što se prije stupanja na kolnik uvjere da to mogu učiniti na siguran način,
- u naseljenom mjestu, gdje nema izgrađenih nogostupa dužni su kretati se što bliže rubu kolnika na način kojim se ne ometa i sprečava promet vozila, dok su se izvan naselja dužni kretati uz lijevi rub kolnika u smjeru kretanja, osim ako drugačije za njih nije sigurnije (nepregledan zavoj, ponor, usjek, zasjek, odron i sl.),
- pješaci koji guraju bicikl, moped ili motocikl, osobe koje se kreću pomoću prijevoznih sredstava na osobni ili motorni pogon za osobe s invaliditetom ili starije osobe, a koje se pritom kreću brzinom većom od brzine hoda pješaka te organizirana kolona pješaka, moraju se kretati uz desni rub kolnika u smjeru kretanja.
- na obilježenom pješačkom prijelazu gdje je promet upravljan semaforima, kolnik prelaze isključivo za vrijeme trajanja zelenog svjetla.
Stranica